Locatie: Heeze
Datum:
15 en 16 september en 3 en 4 november 2025
Prijs: € 1.625,00
Voice Dialogue is een verrassende, avontuurlijke en niet oordelende methode die vaak leidt tot diepgaande inzichten en blijvende resultaten. Het leert je jezelf beter te managen en je keuzevrijheid te vergroten. Het Amerikaanse therapeutenechtpaar Hal en Sidra Stone is de grondlegger van deze manier van werken. Je gaat daarbij niet op zoek gaat naar wat er ‘fout’ is en verbeterd moet worden maar naar wat en hoe het ís.
Voice Dialogue gaat uit van het idee dat je als mens uit verschillende kanten, delen of subpersonen bestaat. Deze subpersonen kijken allemaal met andere ogen naar de wereld. Ze houden er verschillende gewoonten op na en hebben anderen gevoelens en gedachten. Je denkt misschien dat jij het bent die je leven leidt en dat je keuzevrijheid hebt, maar eigenlijk wordt je leven geleid door die ikken die in jou het hoogste woord voeren: je primaire subpersonen. Zij bepalen voor een groot deel je gedrag en hoe anderen mensen je zien.
Naast het psychologische model kent Voice Dialogue ook een methode om respectvol met die kanten te werken. Als begeleider ga je letterlijk in gesprek met de verschillende kanten van de cliënt.
Trainers
Blok 1 wordt gegeven door Judith Budde, directeur van Opleidingscentrum het Balkon en oprichter van de Voice Dialogue Academie. In de middag is Karin Brugman als co-trainer als aanwezig voor het begeleiden van subgroepen. Judith en Karin zijn beiden werkzaam als senior coach en Voice Dialogue opleider. Ze schreven de boeken Ik (k)en mijn Ikken, Ontdek andere kanten van jezelf met Voice Dialogue en Coachen met Voice Dialogue. Handboek voor begeleiders. Karin schreef ook Verander Niks. Goed zijn in wie je bent.
Blok 2 wordt begeleid door Marijke Leys, psychotherapeute en oprichter van het Voice Dialogue Instituut België. Ze is integratief opgeleid, gecertifieerd Emotion Focused therapeut en auteur van het boek Oog in Oog met kwetsbaarheid. Voice Dialogue praktijk-boek voor coaches en therapeuten. Judith Budde zal hierbij een aantal dagdelen ondersteunen.
Werkwijze
Voice Dialogue leer je vooral door een combinatie van kijken naar demonstraties, zelf ondergaan en oefenen als facilitator. Naast theoretische input wordt er daarom tijdens de training veel geoefend.
Tussen de twee blokken in komen de deelnemers een dagdeel in subgroepjes bij elkaar om met elkaar te oefenen. Hun ervaringen bespreken we in het tweede blok.
Doelgroep
De doelgroep betreft max. 12 deelnemers die werkzaam zijn als therapeut, coach of anderszins begeleiding geven. Het zijn mensen met ervaring in het begeleiden van anderen, maar zonder ervaring met Voice Dialogue.
Literatuur
De deelnemers bestuderen de volgende boeken:
Coachen met Voice Dialogue. Handboek voor begeleiders, Judith Budde & Karin Brugman.
Oog in oog met kwetsbaarheid, Voice Dialogue praktijk-boek voor coaches en therapeuten, Marijke Leys.
Inhoud van de training
Blok 1: In het eerste blok maken de deelnemers kennis met de Psychologie van de ikken: het theoretisch kader van Voice Dialogue, zoals dat is ontwikkeld door de grondleggers Hal en Sidra Stone. Begrippen als primaire en verstoten ikken en innerlijke kinderen komen aan de orde en we besteden aandacht aan de ontstaansgeschiedenis van ikken en hun beschermende functie. Ook de rol van de Innerlijke Criticus komt in de theorie aan bod. Daarnaast vormt dit blok een introductie in de Voice Dialogue als methode voor begeleiding. Middels demonstratiesessies, diverse oefeningen en het zelf geven en ondergaan van sessies ontwikkelen de deelnemers vaardigheid in de methode. Er is aandacht voor het energetisch werken met subpersonen en voor de opbouw van een sessie. Ook gaan we in op de randvoorwaarden voor het veilig en verantwoord inzetten van Voice Dialogue.
Na afloop van blok 1:
zijn de deelnemers bekend met het psychologische model ‘Psychology of Selves’;
zijn de deelnemers in staat te werken met de basistechnieken en principes van Voice Dialogue;
hebben de deelnemers ervaren hoe Voice Dialogue werkt in de rol van cliënt;
kennen de deelnemers de randvoorwaarden voor het werken met Voice Dialogue.
Blok 2:
Primaire subpersonen zijn ooit ontstaan om onze kwetsbaarheid te beschermen. Soms gaat het niet alleen om kwetsbaarheid die beschermd moet orden, maar werken deze subpersonen erg hard om gekwetstheid te beveiligen. Gekwetstheid kan veroorzaakt worden door allerhande trauma’s, met een kleine of grote T. Afhankelijk van de impact van het trauma zullen er heel specifieke en soms rigide beschermers ontstaan in de innerlijke bus. Ook in periodes van rouw om geleden verlies kunnen we uit balans raken. Primaire subpersonen die ons doorgaans in balans houden, kunnen uit evenwicht zijn geraakt. Soms komen dan ook oude kwetsuren bloot te liggen. In dit blok leren de deelnemers oog te hebben voor de kwetsuur van hun cliënt en deze samen met de primaire subpersonen die ontstaan zijn een plaats te geven in de ruimte. Theorie, demonstratie en praktijk wisselen elkaar af. Alle deelnemers gaan ook zelf aan de slag in facilitatie-oefeningen onder supervisie.
Na afloop van blok 2:
beschikken de deelnemers over een theoretisch kader om te werken met gekwetste stukken en hun beschermers;
zijn de deelnemers in staat een primaire subpersoon dieper te faciliteren om contact te krijgen met de onderliggende kwetsuur;
weten de deelnemers of en hoe ze een plek kunnen geven aan het gekwetste of getraumatiseerde stuk;
hebben de deelnemers inzicht in hoe ze hun cliënt kunt helpen om vanuit het midden een relatie op te bouwen met de gekwetste stukken.
Accreditatie: op aanvraag
Werktijden: 9.30 uur tot 17.00 uur
Locatie: Heeze, goed bereikbaar met OV en auto. In de buurt blijven slapen, zodat je reistijd bespaart? Bekijk onze lijst met overnachtingsmogelijkheden.
Kosten: De kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. De training is btw-vrij. Er is een lijst van aanbevolen overnachtingsmogelijkheden in Heeze.